Що таке робот, коробка автомат і варіатор: в чому відмінності

9

Зазвичай при виборі автомобіля для покупки майбутній власник звертає свою увагу на тип і потужність двигуна, привід, дизайн кузова та інтер’єру, звичайно ж, а також на тип коробки перемикання передач. І тут багато допускають поширену помилку, думаючи, що всі кпп діляться всього на два види — «механіку» і «автомат», хоча насправді це не зовсім так. Сьогодні ми детально розглянемо всі сучасні види коробок передач, вивчимо їх механіку роботи, а також позначимо плюси і мінуси кожного рішення. Це корисно як для загального розвитку, так і при потенційному виборі оптимального варіанту.

⚠️ важливо: про принцип роботи механічної коробки передач ми сьогодні говорити не будемо, так як сама по собі мкпп давно зжила себе і поступово програє ринок більш сучасним рішенням.

Як працює роботизована коробка передач

Почати варто, мабуть, з роботизованої коробки перемикання передач — ркпп або в народі «робот». Даний вид кпп можна умовно розділити на моделі з одним і двома зчепленнями. Власне, робот з одним зчепленням це звичайнісінька “механіка”, тільки замість водія за вижим зчеплення і перемикання передачі відповідає гідравлічний або електричний привід, а потрібну передачу вибирає система управління. Така конструкція виходить недорогий і невибагливою, але не дуже комфортною в експлуатації — електроніка не завжди забезпечує плавність і коректно вибирає момент перемикання.

Рішенням цих двох проблем стала поява ркпп з двома зчепленнями — так званих преселективних роботів. Конструктивно в такій трансмісії об’єднані дві механічні коробки, одна з парними ступенями, а друга з непарними. На практиці, поки автомобіль їде на парній передачі, на другій трансмісії вже включена наступна непарна передача, а для плавного і швидкого перемикання системі залишається лише вичавити зчеплення. Найпоширенішою ркпп з двома зчепленнями є dsg від компанії volkswagen.

✅ переваги:

  • ркпп дешевше ” автомата»;
  • відносно проста в ремонті і обслуговуванні коробка;
  • забезпечує більш динамічний розгін і набір швидкості;
  • економічніше витрачає паливо;
  • плавність перемикання передач (в моделях з подвійним зчепленням).

❌ недоліки:

  • боїться поганих доріг-експлуатувати ркпп краще на рівних асфальтових покриттях;
  • пробуксовка приносить до швидкого зносу компонентів.

Як працює автоматична коробка передач

Дана коробка працює зовсім не так, як «механіка» або «робот» — тут замість звичного зчеплення встановлений гідротрансформатор, який забезпечує плавну передачу крутного моменту… Крім того, базовим елементом акпп виступає редуктор — саме в ньому заховані 4, 5, 6, а іноді 8 і більше ступенів. Відповідно, у міру розгону автомобіля система управління передає сигнали гідравліці, і «автомат» підвищує або знижує передачу без будь-якої участі з боку водія.

На звичайному «автоматі» інженери вирішили не зупинятися — вже багато років на ринку є кпп з функцією «тіптронік», яка дозволяє при їзді на акпп перемикати швидкості в ручному режимі.

✅ переваги:

  • «автомат ” гранично простий у використанні;
  • плавне перемикання передач без ривків;
  • сучасні акпп вміють підлаштовуватися під манеру водіння свого власника;
  • якщо їздити без різких ривків і гальмувань, то вбити «автомат» майже неможливо. 

❌ недоліки:

  • акпп помітно підвищує вартість самого автомобіля;
  • «автомат ” дорожче в обслуговуванні;
  • необхідно кожні 30-50 тисяч кілометрів повністю міняти трансмісійну рідину. 

Як працює варіатор

Конструкція варіатора насправді досить складна і дорога у виробництві, але коротко описати механізм роботи все ж можна — всередині корпусу розташовано два вала (вхідний і вихідний (або ведучий і ведений)), на яких встановлені диски конусоподібної форми. Вони формують шків зі змінним діаметром, де ремінь (або ланцюг) виступає в ролі передачі. Власне, зміщуючи диски один щодо одного можна міняти передавальне число-ніякого ступінчастого перемикання в даному випадку немає. Відповідно, ніяких ривків при перемиканні “передач” у варіатора немає, так як і самі передачі, фактично, теж відсутні. Хоча, звичайно, подібна система коштує чимало і вимагає постійного контролю за трансмісійною рідиною.

✅ переваги:

  • немає перемикання швидкостей в звичному розумінні-їзда максимально плавна;
  • автомобіль з варіатором на похилих поверхнях не скочується.

❌ недоліки:

  • ресурс ременя — ланцюга) – приблизно 100 тисяч кілометрів;
  • потрібно постійно стежити за трансмісійною рідиною;
  • коштує досить дорого;
  • варіатор швидко перегрівається при їзді по бездоріжжю.

На будь-який смак і колір

Не можна сказати, що та чи інша кпп гірше або краще — просто це різні механізми з певними перевагами і недоліками, які краще підходять для конкретних завдань. Наприклад, якщо людина розуміє, що він проїжджає за рік значні відстані і не планує міняти автомобіль через рік-два, то можна сміливо брати «робота» — його дешевше обслуговувати і ремонтувати. Якщо проїжджаєте до 5 тисяч кілометрів на рік і не виїжджаєте за міську межу, то можна брати «автомат» — він плавніше, місцями комфортніше, але, безумовно, дорогий в обслуговуванні і ремонті. Варіатор, звичайно, теж відмінно справляється з поставленим завданням, але потрібно розуміти, що за плавність перемикання швидкостей доведеться заплатити високою ціною, плюс брати щось більше кросовера з варіатором точно не варто (якщо це не subaru).