Типи клієнтів – допомога початкуючому SEO фахівця

174

Типы клиентов

Привіт всім! З недавніх пір у мене з’явилося стійке бажання класифікувати клієнтів, що звертаються до мене за SEO консультаціями та просуванням сайтів. Можу собі таке дозволити, оскільки займаюся цим напрямком вже понад 5 років, ну і плюс до цього ще й займаюся створенням сайтів. Про як я себе пропіарив, аж самому гидко :) . Ну так от, протягом усього цього часу мені зустрічалося багато різних людей, і не можу сказати, що всі з них були ідеальними клієнтами. Було допущено багато помилок з мого боку, коли я намагався вхопитися за будь-яку роботу, пов’язану з розкруткою сайтів. І тепер, хочу цією статтею поділитися накопиченим досвідом з початківцями SEO оптимізаторами або тими, хто планує цим зайнятися в найближчому майбутньому. Далі спробую розподілити всіх клієнтів по основним типам клієнтів.

Тип клієнта – “Нормальний пацан”

Тип клиентов - нормальный пацанЗазвичай, це вже досвідчені бізнесмени зі стабільним доходом. Для клієнтів такого типу, сайт не засіб отримання прибутку, а невід’ємна частина бізнесу. Сайт повинен бути і все тут! З ними досить просто спілкуватися. Вони не сильно вникають у вашу роботу через зайнятість іншими справами і будучи впевненими в тому, що ви професіонал і вам не потрібно вказувати. Тому треба робити свою роботу з максимальною віддачею. Іноді демонструвати результати, але не часто, набридати типу – дивіться, який я молодець, не потрібно. Такі клієнти зазвичай все контролюють і в курсі всього, хоча і не показують це. Дуже рідкісний випадок. Якщо вам такі трапляються, то тримайтеся за них усіма правдами і неправдами. Рекомендую завжди робити більше, ніж домовлялися і іноді що-небудь безкоштовно.

Тип клієнта – “Дружбан”

Тип клиента - ДружбанДосить часто зустрічається вид клієнтів. Зазвичай це посередні бізнесмени типу “купи-продай”. З’являються по рекомендації друзів і знайомих. Відразу набиваються у друзі-товариші, переходять на “ти” і пропонують зустрітися в неформальній обстановці, випити пивка і заодно поговорити по справі. Такий тип клієнтів недовговічний (одноразовий) і тут все залежить від вашого матеріального становища, якщо дуже треба гроші, то можна. Такі клієнти думають сьогоднішнім днем, типу ось зараз зробимо сайт “за недорого”, швиденько його просунемо по купі запитів і завтра попре бабло. Рекомендую відразу пояснювати, що все це не швидко і не дешево. Не, ну можна звичайно і дешево, але толку не буде. Так само, дуже не погано при обговоренні роботи використовувати skype або icq, щоб залишилася історія листування з чітким планом замовлення (типу технічного завдання) та порядком оплати, рекомендую 100% передоплату інакше зіткнетеся з різного роду неприємностями при розрахунку. Історія листування взагалі дуже важлива при спілкуванні з будь-якими типами клієнтів, щоб не виникло такої ситуації, типу – ти ж казав так, я точно пам’ятаю, що за базар треба відповідати… А ви в такому випадку відразу цитату з листування надаєте і на цьому суперечка закінчується. Звичайні фрази таких клієнтів, якщо вони за рекомендацією спільного знайомого:

  • я ж довіряю “Петі”, тому і тобі довіряю, як братові
  • Петя сказав, що ти профі, я йому вірю
  • зараз у мене з грошима не дуже, але “Петя сказав, що ти класний хлопець і можеш зробити добре і не дорого
  • “Петя” – наш спільний друг, значить і ми з тобою друзі, зроби по дружбі, а я потім віддам гроші (Один залишається іншому поки він платить, коли він перестав платити він – боржник!)
  • ну і т. п. фигатень, на яку взагалі можна забити.

Рекомендую до прочитання: Куди котиться інтернет і SEO?

З такими клієнтами треба відразу розставляти всі крапки над “i”. Це бізнес, а в бізнесі, як ви знаєте, друзів немає. Тому настійно рекомендую все “панібратські” відносини відставити, ні до чого хорошого вони не призведуть. З приводу “попити пивка”, краще всього запропонувати зробити це після 100% передоплати і виконання роботи, в такому випадку ви позбавите себе від спілкування з цим типом (він знайде купу “відмазок”, щоб не йти з вами). Обов’язково треба пояснити, з наукової точки зору, як правильно все робити і скільки це коштує. Буде краще, якщо ви в процесі спілкування закріпіть це, шляхом повторення. Роботу рекомендую розділити на дві частини. У першій, найбільш невинною, робите йому сайт під ключ і віддаєте всі паролі. Далі, якщо він дозрів і виявився порядною, то продовжуєте роботу і просуваєте сайт. Але в більшості своїй, в процесі створення вами сайту, клієнт почне шукати, де просунути дешевше (я маю на увазі весь обсяг робіт по просуванню сайту), обов’язково знайде кого-небудь, хто це зробить набагато дешевше і з вас звалиться “камінь з плечей”. У підсумку, ті не зроблять, тому, що за дешево ніхто не зробить. І доведеться задовольнятися контекстною рекламою або повернутися до вас, але вже на ваших умовах та суто ділових стосунках.

Тип клієнта – “Блондинка”

Тип клиента - БлондинкаЦе не обов’язково повинна бути панночка. Я маю на увазі загальну складову цього терміна. Клієнти не далекого розуму, в основному менеджери, клерки і т. п. “офісний планктон” (всі професії наведено просто як приклад, ні кого образити не хочу). Працюють на “дядю” тому їм пофігу все, вони на зарплаті. Їм поставлено завдання просунути сайт по купі запитів. Вони в свою чергу пишуть листи в 10-20 SEO або WEB студій? а так само фрілансерам, як ви. Далі вибирають тих, хто найбільш оперативно і чітко відповів, несуть все це справа начальству, яке методом “наукового тику” вибирає виконавця.

Насправді, таких у нашій роботі більшість. З одного боку це добре, мінімум відповідальності, більш менш стабільний дохід протягом часу, поки на цьому підприємстві працює “блондинка”. Але з іншого боку, після відходу цього типу клієнта, зазвичай, співпраця припиняється. Виходячи з цього можна спробувати хоч раз поспілкуватися безпосередньо з “господарем”, хоча б на перших порах, коли обговорюєте подальшу співпрацю. Це безсумнівно збільшить тривалість вашої роботи з цим підприємством.

Рекомендую до прочитання: Характеристики сучасного блогера

Тип клієнта – “Розумний”

Тип клиента - УмныйКлієнтів такого виду вкрай мало, що не може не радувати, але вони є. В основному вони “домагаються” тих, хто веде свої блоги на тему просування і розкручування сайтів, а так само надають SEO консультації. З цими товаришами особливо не легко знайти спільну мову і вони, на скільки я зрозумів, просто намагаються вас використовувати в якості безкоштовної робочої сили. Типу раптом ви новеньке підкажете, корисне. Начитаются на всяких форумах кейсів по просуванню, починають впроваджувати бездумно на своєму сайті все, що прочитають, а потім думають, що я зробив не так. Діють вони за стандартною схемою. Пишуть листа на e-mail з докладним описом проблеми:

  • Типу, у нас є сайт, ми просуваємо його по 100500 позиціях, але мабуть щось робимо не так, тому що немає “вихлопу” не могли б ви підказати (купа питань)….
  • Або так – наш сайт просувала SEO компанія, але результат нас не задовольняє, тому звернулися до вас за допомогою. Нас цікавить наступні моменти (купа питань)….

Таким зазвичай відразу пишу, що мої послуги не безкоштовні, а так, як я себе дуже люблю, то й не дешеві. Природно не так нахабно, але цей сенс. Після такого роду відповіді зазвичай листування закінчується. Але є і продовження. Запитують про ціну. А потім, що мене дуже “висаджує на коня”, починається наступне:

  • надсилайте ваше резюме
  • покажіть 5-10 ваших останніх проектів
  • які ви даєте гарантії
  • який порядок оплати і т. п.

Може я в чомусь і не правий, але на мій погляд, якщо ви прийшли до людини за допомогою, то потрібно пам’ятати про те, що вам ніхто нічого не винен. Не правильно в “чужому домі” встановлювати свої порядки. Зразкові відповіді на такі питання:

  • Про яке резюме ви говорите? Я не планую влаштуватися на роботу. Ви прийшли до мене за допомогою, я вам нічого не винен…
  • Якщо я хочу похвалитися своїми роботами, то у мене обов’язково буде на блозі такий розділ на самому видному місці. Але я більше, ніж впевнений, що не всі мої клієнти будуть раді, що я використовую їх сайти в якості “реклами”…
  • Щодо гарантій, як я вже писав вище, ви прийшли до мене… За гарантіями на великі контори милості просимо, але там зовсім інші гроші :)
  • З цього треба було починати розмову, ні що так не зближує покупця і продавця, як 100% передоплата.

Рекомендую до прочитання: SEO приколи – спілкування з клієнтами

Ще, до розумного типу клієнтів відносяться люди, які з перших хвилин спілкування з вами оперують SEO термінологією, розповідають вам, як вони виробляли внутрішню оптимізацію сайту, надають запити, по яких просувається сайт з їх поточними позиціями. Далі розповідають про те, що у них запущений проект в який-небудь посилальної біржі з накруткою ПФ. Після всього цього викладу ви, в кінець офигевший, запитаєте, а навіщо вам я? На що вам резонно дадуть відповідь, що купа інших проектів, катастрофічна нестача часу і потрібно “відповідальний товариш” який покладе на себе частину його проблем, причому за мізерну оплату, оскільки вже все зроблено до вас і з гарантією не оплати вашої роботи, якщо щось піде не так. Коротше, таких треба зі старту загортати. З ними, як кажуть, каші не звариш.

Тип клієнта – “Хитрий”

Тип клиента - ХитрыйНебезпечний тип клієнтів, з такими треба бути завжди напоготові. В основному це горе ЅЕОшники, вдало маскуються під “блондинку” або “розумного”, а найчастіше мікс з них. У них є/залишився певний круг клієнтів, з часів посилального буму, коли кожен другий вважав себе авторитетним SEO оптимізатором, а в реалі тупо купували посилання в Сапі. І ось, коли халява закінчилася, в силу своєї нерозвиненості, ліні, тупості, вони не можуть самостійно займатися правильним просуванням сайтів. Тому продовжують шукати легкі шляхи заробітку. А хто, як не працьовиті SEO оптимізаторів, можуть їм у цьому допомогти? Ось вони і прикидаються ким попало, а живуть на різницю між тим, що їм платить клієнт і що вони заплатять вам.

Тип клієнта – “Бізнес леді”

Тип клиента - Бизнес ледиДосить рідкісний вид клієнтів, але дуже перспективний. До них відноситься прекрасна половина людства. В основному власниці інтернет-магазинів, весільних салонів, флористика тощо краса. Якщо вам вдалося просунути їх проект так, як вони цього хочуть, то це ваш клієнт за життя. Великий плюс у них, це постійно виникають ідеї в бізнесі, для яких будуть вимагатися сайти і відповідно просування. Це постійний заробіток, то, до чого треба прагнути. З такими клієнтами не варто ломити ціну. Краще отримувати менше, але постійно. Як співається у пісні – бережіть жінок…

Ну, ось, як-то так. З ким і як працювати – вирішувати тільки вам. Дуже сподіваюся, що мої спостереження придадуться, та й не тільки, SEO оптимізаторів. Напевно у когось є свої спостереження, пропоную ділитися ними в коментарях.