“у старкрафті мікро не менше, ніж у варкрафті”. Grubby порівняв швидкість warcraft 3, starcraft 2 і age of empires 4

21

Примітка: наведений нижче текст не є стенограмою всього, що було сказано у відео.

Real-time strategy

Останнім часом я грав у всі ці ігри. У wc3 і sc2 я граю, як колишній прогеймер. Aoe4 нещодавно вийшла в бету, і я в цю бету теж пограв. І став думати про те, що представляють ці стратегії. А представляють вони для кожного різне.

Золоті роки жанру rts припали, напевно, на період з 1998 по 2012 роки. У той час люди грали в ігри заради челленджа, а не для того, щоб просто відволіктися на півгодинки. А стратегії надають дуже навіть хороший челендж.

Ігри цього жанру захоплюють геймплеєм і привертають увагу гравців на довгий час. Компанія продає таку гру за 60 євро, але гравець залишається вірним грі протягом… Ну, напевно від 5 до 10 років. Інтерес до гри зберігається завдяки довготривалій підтримці, завдяки початковій якості гри. Над проектом працюють талановиті люди, які не один раз все продумують і прораховують; вони не бояться йти на радикальні зміни вже в процесі розробки і не бояться відкласти реліз гри до того моменту, коли вона буде готова.

На рубежі тисячоліть було багато компаній, які робили відмінні rts. На думку приходять такі ігри, як command&conquer, age of empires, warcraft, starcraft і безліч інших. Деякі з цих ігор краще пройшли випробуванням часом-принаймні – з точки зору таких критеріїв, як популярність стрімів, кіберспорт, наявність турнірів, аудиторія.

Warcraft 3 випробування часом пройшла, незважаючи навіть на провальний реліз reforged. Гра живе, в неї грають на ладдері w3champions.

У starcraft 2 вже рік не було оновлень балансу, але це як і раніше одна з кращих кіберспортивних дисциплін. Особливо для тих, хто любить rts.

Warcraft 3

Темп гри можна сприймати і описувати по-різному. Коли я думаю про warcraft 3, то тут мені бачиться наступне.

У кожній партії 1х1 гравець протягом двох хвилин існує як би ізольовано і просто виконує білд-ордер, ніяк не взаємодіючи з суперником. Протягом цього часу у гравця немає ні можливості розвідати, ні можливості якось відреагувати на розвіддані (якби була можливість їх отримати). Гравець вибирає стартового героя і маршрут для юнітів, при цьому не знаючи, що робить суперник.

Незабаром після цього-приблизно на 2:40, – гравець отримує інформацію про те, що робить суперник. Але це не досить рано для того, щоб поміняти свого першого героя і першого юніта (в більшості випадків; є винятки). Починаючи з 2:40 гравці починають взаємодіяти між собою, а ігри зазвичай триває від 8 до 20 хвилин. Середня тривалість гри-напевно, десь 14 хвилин.

У warcraft 3 бій може тривати і 15 хвилин, і довше. Протягом усього цього часу гравці не втрачають контакту один з одним. Але, звичайно, можливі і ситуації, коли гравці розвідують і “промацують” один одного, але при цьому не йдуть в акцентовану атаку, а також не намагаються вбивати робітників. Знову ж таки, є винятки.

Високий apm у варкрафті це корисна річ, а іноді і необхідна-щоб триматися на найвищому рівні гри. Проте, 150 apm повинно вистачати для того, щоб встигати робити все необхідне в грі.

Рівень складності warcraft 3 (а це сама по собі окрема тема) характеризується глибиною прийняття рішень. У варкрфті є трохи рандому, який може вплинути на хід гри. Отже, в ході партії може відбутися кілька подій, які впливають на перебіг подій. У сотні ігор на одній і тій же карті, проти одного і того ж суперника, в одному і тому ж матч-апі гравцям може випадати різний набір предметів. У такому контексті починає вирішувати винахідливість; реальне розуміння гри, а не повторення завчених патернів. Потрібно дуже глибоко розуміти гру, щоб приймати правильні рішення, і приймати їх швидко. А саме це дозволяє отримати перевагу.

Загалом, в wc3 дуже важливо прийняття рішень. Швидкість теж важлива, але це не найважливіший компонент. Тому особисто мені здається, що у варкрафті темп гри відносно низький. Гра досить повільна. Багато з тих, хто ніколи не грав в wc3, якраз за це і критикують цю гру.

Генеральні битви у варкрафті проходять не дуже швидко. Звичайно, іноді буває, що армії несподівано стикаються на карті і гра закінчується буквально за 10 секунд. Але це рідко. Найчастіше генеральне бій триває 30 секунд, іноді хвилину. Іноді і дві хвилини. І довше. І якраз за ці битви, які йдуть не одну і не дві хвилини, гру і люблять.

Отже. Битви в wc3 займають багато часу, партія в середньому йде близько 15 хвилин, плюс є періоди часу, коли гравці можуть не взаємодіяти один з одним, але продумують план оптимальної зачистки карти, яка дозволить найкращим чином підготуватися до фінального бою. Якщо оцінювати темп варкрафта серед всіх ігор всіх жанрів за десятибальною шкалою, то я скажу 7 з 10. Варкрафт, можливо, швидше, ніж більшість інших rts. Особливо в боях, коли ти намагаєшся врятувати своїх юнітів, проатаковать потрібних юнітів суперника, підблочити, обійти обмеження движка, встежити при цьому за своїми героями. Загалом, бувають моменти, коли швидкість має дуже велике значення.

Я колишній чемпіон світу з warcraft 3, і мій арм – в районі 200-260. Я не входжу в число найшвидших гравців, але і повільним мене не можна назвати. Але сам би я сказав, що я належу до повільних серед швидких. Іноді мені здавалося, що мені не вистачає швидкості, і тоді я міг прискоритися, хоча це і не було природно для мене. Мій піковий арм був 280. І цього вистачає.

Starcraft 2 створювали з зовсім іншими очікуваннями, ніж warcraft 3. Варкрафт був наступною грою після brood war і повинен був стати новим словом в rts – з героями, з елементами rpg. Ця гра і повинна була бути повільніше, ніж brood war. Це була одна з тих стратегій, яка намагалася (і не вдалося) зробити rts більш казуальним жанром. Але при цьому, отримавши мільйони шанувальників по всьому світу, все одно стала неймовірно глибокою.

Starcraft 2

Що стосується starcraft 2, то вона вже створювалася “під кіберспорт”. У цій грі є швидкість геймплея, яка називається ” нормальна “(звичайна), але вона ніколи не використовується в кіберспортивних турнірах. Якщо не помиляюся, то незабаром після релізу sc2 розробники змінили швидкість ігор на ладдері на “швидше” (faster). Саме тому аж до кінця heart of the swarm годинник в старкрафті йшли швидше, ніж годинник в реальному світі. Тобто, розробники в останній момент вирішили прискорити гру, щоб зробити її більш вимогливою до скіллу, більш захоплюючою і, тим самим, більш придатною для кіберспорту.

Завдяки цьому рішенню, а також завдяки дизайну багатьох юнітів, темп sc2 значно виріс. Мінки, бейнлінги, танки, колоси, люркери, дізраптори, темплари – всі ці юніти можуть швидко завдати багато шкоди по області. При цьому здоров’я у юнітів досить мало. У варкрафті битви можуть займати хвилини (можливо, правильніше навіть запитати: скільки хвилин, а то і скільки десятків хвилин), в старкрафті все вирішується за секунди.

У starcraft 2 мікроконтролю не менше, ніж у warcraft 3. Багато хто думає, що старкрафт це більше про макро, а варкрафт це більше про мікро. Але в старкрафті мікроконтролю не менше, а то навіть і більше. У кожної раси багато унікальних юнітів, і у багатьох з цих юнітів є здібності. Звичайно, немає юнітів, у яких є по 3-4 здібності, як у героїв у варкрафті (за винятком материнського корабля), але кожного юніта можна мікрити. Наприклад, щоб атакувати їм юніта з потрібним типом броні, або ухилитися від аое. У цьому плані мікроконтролю в sc2 навіть більше, ніж в wc3!

Але люди це не ідеальні істоти, і кількість доступних їм дій обмежена. Навіть у найшвидших гравців в sc2 є межа, яка знаходиться десь на позначці в 400 арм. Ну, може бути, 500 арм. Ще є” помилковий ” арм-наприклад, rapid fire. Так що якщо бачите 500-600 арм, то це не означає, що там грає восьминіг з вісьмома руками. Але професійні старкрафтери дійсно дуже швидкі. Якщо хочеш бисть успішним в цій грі, то тобі потрібно бути дуже швидким.

Контролю в старкрафті так само багато, як у варкрафті, а то і більше. Але крім цього є багато інших компонентів, які відтягують на себе увагу. Тому гравець не може віддати мікроконтролю всі дії, які йому хотілося б. І якщо вибирати між “помікрити” і “помакріться”, то в більшості випадків більш правильним рішенням буде зосередитися якраз на макро. Віддати якийсь невеликий загін юнітів, відвести від нього свою увагу і замість цього наростити продакшен, замовити нові війська. Тоді надалі у тебе буде більша армія. І в більшості випадків велика армія з не дуже хорошим контролем краще, ніж маленька армія, нехай навіть з дужеТочним контролем.

Одне з геніальних рішень warcraft 3 – це що після певного моменту гравцеві вже не потрібно макріться. При грі за орків я роблю 12 робочих (5 з яких у мене є відразу), і цього мені може вистачити на всю гру. Після цього залишається будувати будівлі для ліміту і продакшен. Ну і юнітів.

А ось в старкрафті потрібно постійно макріться. І це складно. І це стрес. І це багатьох відлякує від цієї гри. Ця гра постійно показує тобі, наскільки погано ти все робиш. Але в цьому є і своя краса-потрібно постійно вдосконалювати свою механіку, постійно розвиватися і покращувати свої показники, незважаючи на сором, ганьба, поразки, а також докори з боку всієї своєї сім’ї.

Загалом, старкрафт це швидка гра. Якщо брати жанр rts, то швидкість тут на 10 з 10. Якщо брати всі ігри в загальному, то 9 з 10. Ще я думаю, що це одна з найвимогливіших до скіллу ігор. 10 з 10 за цим параметром. Але тут можна сперечатися – для гри в rts і fps потрібні різні навички.

Ну і ще якусь частину мозку в старкрафті потрібно залишати для активного, критичного, людського мислення. Що зробить мій суперник? що робити мені? як я можу виграти? через що я можу програти? але ж у багатьох гравців не залишається часу на якісні рішення, тому що на них дуже серйозні обмеження накладає механіка. Але якщо у тебе виходить вивести механіку на хороший рівень, на такий собі автопілот, то ти починаєш все глибше занурюватися в світ прийняття рішень.

Age of empires iv

Переходимо до age of empires iv – грі, яка нещодавно поповнила перелік rts рівня ааа. Це багатообіцяюча гра, і мені було цікаво грати в неї і в беті, і під час стрес-тесту. Реліз запланований на 18 жовтня.

Я багато думав про те, що мені подобається і що не подобається в age of empires iv, але це тема для окремої дискусії. Прямо зараз я хотів би обговорити темп цієї гри.

Для мене ця гра чимось схожа на покрокову стратегію. Ні, вона йде в реальному часі, але просто відчувається, як покрокова. Така у неї атмосфера. І ще вона нагадує starcraft 2.

У гравців тут 4 ресурси (не рахуючи робітників, армію і будови): дерево, камінь, пишу і золото. Робочих тут при бажанні можна налаштувати хоч 120. У starcraft 2 так теж можна, але це не дуже добре. Хоча я якось раз так виграв гру на турнірі. Але то було випадково, я просто ненавмисно перебудував робітників. А так зазвичай в старкрафті потрібно 60-80 робітників. У варкрафті-вистачить і 12. У age of empires – від 50 до 110 робітників.

А ось видається юнітам шкоди в aoe4 і sc2 дуже різниться. У старкрафті 10 зерглінгів (а це найдешевші юніти!) можуть за секунди знищити цілу базу робітників. Ну або можуть за 8-12 секунд згризти головну будівлю – в залежності від грейдів і стадії гри. А ось в age of empires аналогічні юніти за аналогічний час завдадуть дай бог 1% шкоди головній будівлі. А то й не встигнуть. У варкрафті два гранти будуть половину гри вбивати – звичайно, якщо їм ніхто не заважатиме.

Загалом, age of empires 4 набагато повільніше starcraft 2, хоча тут теж великі карти і епічні кількості юнітів. Але шкоди в грі видається менше, а хітпоінтів у юнітів і будівель більше.

У старкрафті який-небудь юніт може наносити 160 шкоди. А скільки здоров’я у юнітів? 80. Ось так відвернешся на секунду – і немає у тебе армії.

А в aoe можлива ситуація, коли до тебе приходить 20 юнітів, а відбиватися тобі практично нічим. Так тут можна прямо під час атаки швидко побудувати бараки в іншій частині своєї бази, наклепати юнітів і прогнати агресора. Не думаю, що через рік таке буде зустрічатися на про-рівні, але мені таке вдавалося на ладдері.

Загалом, ви розумієте, що суперник не може так швидко знести тебе з карти, як це буває в старкрафті.

Але якщо порівнювати warcraft 3 і age of empires 4-то яка з цих ігор швидше? мені здається, що в aoe4 точно вище вимоги до макро. Але при цьому в боях немає відчуття, що контроль і дрібні деталі тут так само важливі, як в wc3. Якщо оцінювати темп макро, то в sc2 це 10, а в aoe4 – ну, 6. А в варкрафті всього 2.

Якщо оцінювати темп битв, то варкрафт отримує 7 балів, старкрафт отримує 9 балів, а age of empires – десь 5. У “епосі імперій” більш рівний темп протягом всієї партії, і завдяки цьому гра стає трохи менш страшною для новачків, яких у варкрафті можуть відлякати вимогливі до мікроконтролю бої проти ветеранів. Шанс перемогти досвідченого гравця в битві, нехай навіть у тебе набагато більше військ, вкрай малий. У варкрафті гравець з турнірним досвідом може переграти новачка в битві, просто не приймаючи бій, бігаючи колами, надійно захищаючи основні цілі суперника. А ось в старкрафті якщо у твоя армія на 40% слабкіше армії суперника, то як би ти там не мікріл, ти швидше за все програєш. І це означає, що твої дії в битві менш важливі, ніж те, з чим ти в цей бій вступаєш.

В age of empires iv мікроконтроль досить серйозно впливає на хід битв. Але темп боїв не такий високий, як у варкрафті – так що я б тут поставив 6 з 10. Або 5 з 10.

Поки що можу сказати, що я дуже радий появі нової rts рівня ааа. Іншим гравцям і в тому числі моїм глядачам, наскільки я розумію, теж цікаво – це помітно за переглядами відео і за кількістю глядачів на стрімах. Я точно буду грати в цю гру на виході, а може навіть і надовго впишу її в свій розклад.

Але поки що age of empires iv не є ідеальною грою. Найбільше нарікань у мене, напевно, до управління, до виділення окремих юнітів, до точності кліків. Баланс мене особливо не турбує-якщо aoe4 будуть патчити так само, як свого часу патчили wc3 і sc2, то не повинно бути приводів для занепокоєння. За умови, що розробники будуть прислухатися до зворотного зв’язку.

В цілому гра мені дуже сподобалася, хоча раніше я в age of empires майже не грав. І іноді мені тут незатишно. У тому сенсі, що багато хто чомусь думають, що якщо я добре грав в wc3 і sc2, то і aoe4 буду грати так само добре. Але в цій грі я новачок, мені багато чому потрібно навчитися. І награти побільше ігор, щоб звикнути.

Відповіді на запитання глядачів

Про графіку age of empires 4

Стиль гри – фентезійне середньовіччя. Хороший стиль, він працює. А ось зовнішні відмінності між юнітами могли б бути більш серйозними, тоді їх легше було б розрізняти. Плюс юніти дуже дрібні, через це їх буває складно розгледіти або потрапити по ним мишкою.

Чи коштує нова age of empires своїх грошей (60 євро в європі)

Складно сказати. Оформляти попереднє замовлення я б не став – через те, що було з warcraft reforged. Після того випадку я до попередніх замовлень ставлюся відносно скептично.

Плюс, я так зрозумів, на релізі в грі не буде ранкеда. Буде матчмейкінг, але не ладдер. І за деякими чутками його додадуть тільки через рік. Розробники warcraft reforged також говорили, що спочатку в грі не буде ладдера, і що його додадуть пізніше. І вони збрехали.

Сподіваюся, розробники age of empires iv не збрехали.

Яку з цих трьох ігор легше і приємніше дивитися

Думаю, що при створенні starcraft 2 уваги глядацькому досвіду приділялося більше, ніж при створенні warcraft 3. І судячи з мого досвіду спілкування з різними людьми, почати дивитися sc2 легше, ніж wc3.

У варкрафті багато героїв, магії і заклинань. Для того, щоб розуміти, що всі ці речі роблять, потрібні певні знання. У старкрафті теж вистачає різних унікальних здібностей, але завдяки дизайну анімації зазвичай зрозуміло, чи допомагає якась здатність або ж завдає шкоди. А т. К. До того ж вирішують розміри армій, то зазвичай більш-менш зрозуміло, хто виграє, а хто програє. А навіть якщо і не зрозуміло, то все одно зазвичай на екрані багато дії.

В цьому плані старкрафт дивитися простіше. Ну, наприклад, якщо мова йде про вашу дівчину, яка ніколи не бачила цих ігор.

Age of empires 4 – вона велика. У ній немає якогось місця, на якому концентрувалася б увага. І це може стати проблиск, коли мова йде про глядачів і про те, наскільки зручно їм дивитися матчі по цій грі. Битви можуть відбуватися відразу на декількох фронтах, і тоді обсерверу потрібно постійно перещати камеру по карті і вишукувати події, які варто показати.

Warcraft 3 комусь може здатися повільним, але особисто мені подобається очікування, ось ця ось підготовка до генеральної битви. Я розумію різні тонкощі і те, як вони впливають на гру. Для мене це цікаво. І для інших шанувальників wc3 це теж цікаво.

Age of empires 4 теж виглядає повільніше, ніж starcraft 2. Деякі вважають, що ця гра повинна була стати більш революційною. Що в ній мало бути багато нових ідей, концепцій. Деяким здається, що aoe4 зроблена за занадто надійним рецептом. Мовляв, чим вона відрізняється від aoe2?

Але саме завдяки цій “надійності” гра і залишається, власне, rts. Можна, звичайно, повністю відпустити гальма-припустимо, прибрати ресурси, щоб залишилися тільки бій. Але тоді це буде вже не rts.

Це складний жанр, і він ніколи не буде такимПопулярним, як fortnite (хоча якщо в світі є справедливість, то буде). Але мені здається важливим, щоб жанр rts продовжував існувати – це цікаві ігри, які кидають тобі виклик і в які можна грати раз по раз.

В яку з трьох ігор легше увірватися новачкові

У старкрафті є багато кастомних карт, кастомних режимів, плюс є кооп, в якому ти з кимось граєш проти ші. Ще в цій грі все ще є нуби, тому навіть якщо ти новачок і підеш на ладдер, то зможеш знайти там суперника собі за рівнем. Ви пограєте і вдосталь пофлейм один одного за те, чия раса імба.

А ось у варкрафті нубів майже не залишилося. Вони, звичайно, є, але їх зовсім мало. І для гри потрібно дуже багато знань. Мені здається, що в варкрафт увійти зараз складніше.

Що стосується age of empires, то мені здається, що багато речей тут як би заховані від мене. Ті, хто грав в aoe раніше, розберуться з цим на інтуїтивному рівні і легко навчаться того, чого раніше не знали. Ще тут багато хоткеїв, які відрізняються від тих, що використовуються в іграх blizzard. Ясна річ, що ніхто не зобов’язаний копіювати схему управління зі стратегій бліззов, але було б непогано, якби щось запозичили і зробили управлінні більш “впізнаваним”-припустимо, щоб переманити шанувальників все тих же rts від blizzard.

Загалом, я б сказав, що найлегше почати грати в starcraft 2. Далі-warcraft 3. І тільки потім age of empires 4. Хоча багато що залежить від того, який у вас досвід і у що ви грали раніше. Ну і ще може бути, що я упереджено оцінюю.