Штучний інтелект стрімко інтегрується в повсякденне життя, і освіта не є винятком. Від студентів, які використовують такі інструменти, як ChatGPT, до виконання завдань, до вчителів, які використовують штучний інтелект для підтримки, ландшафт навчання змінюється. Однак ступінь, до якого вчителі в Європі використовують штучний інтелект, дуже різниться: одні країни лідирують, а інші відстають.
Відмінності в застосуванні ШІ
Нещодавнє міжнародне дослідження викладання та навчання (TALIS) Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) виявило значні відмінності у використанні ШІ вчителями середніх шкіл у 2024 році. Албанія лідирує з 52% вчителів, які використовують ШІ, за нею йдуть Мальта, Чехія та Румунія (усі 46%). На відміну від цього, Франція повідомляє про 14% застосування ШІ, а інші країни, такі як Болгарія (22%) та Угорщина (23%), також демонструють низьку зацікавленість. Середній показник для ЄС-22 становить 32%, а для ОЕСР – 36%.
Це не просто питання технологічної доступності; це відображення ширших політичних, культурних та інфраструктурних відмінностей.
Чому цей поділ?
Ці розбіжності спричиняють кілька факторів:
- Державна політика: Деякі країни агресивно просувають національні стратегії ШІ в освіті, тоді як інші залишаються обережними. ЮНЕСКО зазначає, що різні підходи до генеративного ШІ, особливо у зв’язку з віком учнів, впливають на обізнаність і використання вчителями.
- Інфраструктура та обмеження: Технологічні обмеження, такі як брандмауери та відсутність можливостей для навчання, перешкоджають прийняттю в деяких регіонах. ОЕСР підкреслює сильний зв’язок між підготовкою вчителів ШІ та фактичним використанням ШІ.
- Освітня культура: Підхід кожної країни до інтеграції технологій у школи значно відрізняється, причому деякі віддають перевагу більш обережному підходу.
- Нестача вчителів і робоче навантаження: За даними Європейського профспілкового комітету з освіти (ETUCE), нестача вчителів і велике навантаження можуть вплинути на бажання вивчати нові інструменти.
Як вчителі використовують ШІ
Вчителі, які користуються штучним інтелектом, переважно покладаються на нього для власного навчання. 65% використовують ШІ для дослідження та узагальнення тем, а 64% створюють плани уроків і завдання. Менш поширені випадки використання:
- Допомагати студентам практикувати навички (49%)
- Підтримка особливих освітніх потреб (40%)
- Автоматизація налаштування складності (39%)
- Створення зворотного зв’язку для батьків (31%)
- Аналіз даних студентів (29%)
- Перевірка завдань (26%)
Це свідчить про те, що штучний інтелект наразі використовується більше як закулісний інструмент для вчителів, ніж як прямий інструмент, орієнтований на учнів.
Майбутнє ШІ в освіті
Експерти сходяться на думці, що впровадження штучного інтелекту продовжиться, але відповідальне впровадження має вирішальне значення. Європейська шкільна мережа підкреслює, що вчителі повинні залишатися в центрі навчального процесу, забезпечуючи етичний нагляд і автономію учнів. ЮНЕСКО підкреслює, що штучний інтелект повинен доповнювати, а не замінювати вчителів.
Проте залишається занепокоєння щодо потенційної декваліфікації вчителів через надмірну залежність від штучного інтелекту, особливо враховуючи поточну нестачу вчителів. Поточні дані ОЕСР не вимірюють частоту використання ШІ, тому незрозуміло, чи вчителі використовують ШІ регулярно чи просто експериментують із ним.
Зрештою, інтеграція штучного інтелекту в європейських класах прогресує, але її успіх залежить від розумної політики, адекватного навчання та постійної уваги до збереження ролі вчителя.































